FANDOM

Pakt Moskiewski (skrótowo: PM; ros.: Московский Пакт, , trb.: Moskiewskij Pakt; chiń.: 莫斯科條約, trb.: Mòsīkē tiáoyuē; tur.: Moskova Paktı; urdu: ماسکو معاہدہ; ang.: Moscow Pact) – sojusz militarno-gospodarczo-polityczny powstały w 2018 roku.

Jego członkami są: Rosja, Chiny, Republika Turcji, Kurdystan, Pakistan, Kazachstan, Etiopia, Południowa Afryka, Brazylia, Kirgistan, Tadżykistan, Bangladesz, Indonezja, Malezja, Naddniestrze, Filipiny, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Boliwia, Korea Północna, Wenezuela i Armenia. Historycznie należały do niego także Białoruś (do 2018), Arabia Saudyjska (do 2018), Irak (do 2018) i Polska (do 2018).

Historia

Sojusz został zawiązany z inicjatywy Władymira Putina w połowie 2018 roku, w Moskwie gdzie akt jego zawiązania podpisał prezydenci Rosji, Władymir Putin, Republiki Tureckiej, Recep Tayyip Erdoğan, Chin, Xi Jinping oraz Pakistanu, Mamnun Husajn. Do sojuszu pod przewodnictwem rosyjskim dołączyły także kraje Unii Euroazjatyckiej: Kazachstan, Tadżykistan, Białoruś, Armenia i Kirgistan a później Polska występując z NATO i Unii Europejskiej. Po powstaniach w kraju, Rzeczpospolita ostatecznie odłączyła się od PM wracając na powrót do starych wpływów.

Członkowie

Obecni

Historyczni